
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu polega na:
- rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka;
- rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka, a także czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu.
Potrzeba objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną może wynikać
- z niepełnosprawności;
- z zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
- z zaburzeń zachowania lub emocji;
- ze szczególnych uzdolnień;
- ze specyficznych trudności w uczeniu się;
- z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych;
- z choroby przewlekłej;
- z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
- z niepowodzeń edukacyjnych;
- z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową dziecka i jego rodziny;
- z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego (np. wcześniejszym kształceniem za granicą).
Kto może zgłosić potrzebę objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną:

- rodzice;
- dyrektor przedszkola;
- nauczyciel – wychowawca, specjalista prowadzący zajęcia z dzieckiem;
- poradnia;
- pomoc nauczyciela;
- pracownik socjalny;
- asystent rodziny;
- kurator sądowy;
- organizacja pozarządowa , instytucja działająca na rzecz dzieci i rodziny.
Zakres pomocy psychologiczno-pedagogicznej obejmuje wspomaganie dzieci w rozwoju ich mocnych stron lub minimalizujące skutki słabych stron, w szczególności poprzez zajęcia grupowe i indywidualne:
- zajęcia rozwijające uzdolnienia,
- zajęcia korekcyjno-kompensacyjne,
- zajęcia logopedyczne,
- zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne,
- inne zajęcia o charakterze terapeutycznym.
Dzieciom objętym pomocą psychologiczno-pedagogiczną opracowuje się w zależności od potrzeb:
- dla dzieci z orzeczeniem do kształcenia specjalnego – Indywidualny Program Edukacyjno‑Terapeutyczny,
- dla dzieci mających opinię o wczesnym wspomaganiu – Plan Działań Wspierających.
W przedszkolu zatrudnia się specjalistów do udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w zależności od potrzeb dzieci, aktualnie są to: psycholog, logopeda, neurologopeda, pedagog specjalny.

W celu zapewnienia opieki, w szczególności dzieciom mającym znaczne ograniczenia w prawidłowym funkcjonowaniu ruchowym, społecznym oraz intelektualnym, przedszkole może zatrudnić dodatkową pomoc nauczyciela lub nauczyciela wspomagającego.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu jest nieodpłatna i dobrowolna. Formy i wymiar godzin, określa koordynator organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w porozumieniu z dyrektorem przedszkola.